Forskning - Best Practicies - What Actually Works - World Wide Clearinghouse
Det er en evidensbasert
pedagogisk forskning database til the Institute of Educational Sciences, som
heter the World Wide Clearinghouse (WWC). I følge WWC, er Resiprok tiltakene de
som har størst effekt på leseforståelsen.
Resiprok handler om å gi elevene spesifikke roller
under lesingen. Under lesingen med en gruppe
bestående av fire elever skal de:
1) Forutsi (eller anslå hva teksten handler om eller den neste hendelsen)
2) Stille spørsmål om eller til teksten
3) Forklare sånn at andre skjønner teksten
4) Oppsummere hva lesestoffet handlet om
Teknologi med Resiprok metodikken kan brukes til å synliggjøre rollene, notere
underveis, søke ukjente begreper, finne bilder som passer og mye mer. Dette kan
bli en form for pause aktivitet, men ikke før rollene og teknikkene er blitt modellert
og godt innøvd i undervisningen.
Andre pause
aktiviteter jeg bruker er: balanse brett, trykkpunkter (tapping - EFT), gå i
gangen/i et mønster/på hælene eller tå/løp rundt bygningen utvendig,
“skattejakt”, fokus på pusten/kroppen, leke fritt, sosialisere,
svømmebevegelser, hentediktat, 60 beats per minute musikk mens vi tegner
mønster, Dojo appen, rokke-ring, bordtennis, lydbøker, hoppe paradis, GoNoodle.com,
StandUpKids.org, Physical Therapy app og mye mer. IKT kan flettes inn ved å ta
video, bilder, lydopptak, notere, lage en digital meny hvor virtuelle
terningkast velger pauseaktiviteten, osv. Medvirkningen av å bytte på aktivitet
særlig ved å gjøre noe fysisk, kan sammenlignes med å trykke restart knappen på
en maskin. Det er lurt å rense opp eller starte på nytt med “fersk” minne.
* under del 3 er en av forslagene å bruke video eller
videochat med elever på andre skoler - kanskje i andre deler av verden. En gratis ressurs som bidrar med nettopp det er eTwinning.
Meny med korte, hyppige økter - prinsipp 4 - variasjon
Noen av de overnevnte
pauseaktivitetene er egentlig nokså pedagogiske og. Det kommer an på hvordan
man bruker dem og om de må først læres. Som nevnt, kunne elevene laget bøker,
oppskrifter, menyer, videoer eller presentasjoner om aktivitetene. De kan bruke
IKT til å øve på ulike situasjoner som oppstår og lage egne fasiter på hvordan
å løse konflikter, tenke positivt, anti-mobbetiltak i tillegg til å tilnærme
seg tradisjonelt fagstoff. Hva med å bruke referater fra klassemøter til å lage
en oppskrift om å ta gode avgjørelser? Om ikke stasjonsundervisningen er
aktuelt kan personlige og tilpassede/tilrettelagte arbeidssplaner benyttes
eller annen meny med noen valgmuligheter. Personlige læringsplaner (PLP) basert
på Blooms Taxonomy er en måte å gjøre dette på.
Her er en utkast til PLP, eller en personlig læringsplan som jeg har laget for mellomtrinnselever:
Personlig Læringsplan
Navn: Fag: Emne: Dato:
|
Finne
ut – Utforske
Stille
spørsmål
(huske
og forstå)
|
Sortere
– Forklare
(analysere
og bruke)
|
Viderefortelle
– gjøre greie for
(lage
og evaluere)
|
Språk (lese, skrive,
kommunisere)
|
·
A-Å liste
·
2 kolonne notat
·
Diktat ord i alfabetisk rekkefølge
·
Wonderword
|
·
Skrive brev
·
Sammenligne med tidligere tema
·
Skrive journal
·
VØL skjema
|
·
Presentasjon
·
Lage quiz med 10 spørsmål og 4
svaralternativer
·
Lage e-bok
|
Logikk/matematikk (tall og
realfag)
|
Lage en tankekart med minimum 20 bobler
|
·
Lag en tidslinje
·
Arrangere utfordringer i alvorlighetsgrad
|
Regneark graf med Excel eller Numbers med vurdering per avsnitt:
1: ingen forståelig informasjon
2: litt informasjon
3: grei – noen hovedbegreper
4: informativ
5: veldig relevant
(husk tittel, forklaringer og nøkkel)
|
Visualisere (rom, retning,
kunst)
|
Finn 3 relevante tegninger på nettet
|
·
Lag egen tegning til tema med dikt
·
Skriv som en oppskrift
|
Lage tegneseserie
|
Bevegelse (bruk hendene,
kroppen, sport, dans, musikk, balansere)
|
·
Bruk kroppen som bokstaver/tall
·
Gå baklengs mens du sier et relevant ord per
skritt
|
Mime nøkkelordene
|
Lag en dans med
tekst som rimer
|
Sosialt
|
Læringspartner dialog med gule lapper til å notere/gjenta
|
·
Send epost
·
Pictionary med teams
|
intervju
|
Velg 3/5 aktiviteter ut ifrå første kolonne, 2/5
frå miderste og 1/5 frå siste. Minst en aktivitet frå hver rad.
Alan Carrington har
tatt dette et steg videre og vurdert hvilken apper egner seg best til hvilken
hensikt/undervisningsform. Dette pedagogiske hjulet er nå oversatt til norsk av Ellen Romstad:
Når vi kombinerer
apper, kalles dette for app smashing. På denne måten kan en vanlig øvings-app
bli til en prosjekt. Man kan bruke en app, som for eksempel Explain Everything,
til å forklare hvordan man tenker når man løser stykker i en matematikk app. Prosjektarbeid
delt opp i mindre biter som en del av disse varierte mini-øktene er også lurt.